VIKTIG INFORMASJON

 Økonomien i Sameiet

Etter flere store regninger den seneste tiden er sameiets konto nå skrapt og vi ligger bakpå med ubetalte regninger på 51 000 til kommunale avgifter som forfalt den 26.

I møte med vår regnskapsfører i OBOS er det foreslått en ekstraordinær  innbetaling av totalt 2000 kroner per enhet.  Dette vil bli belastet 1000 kroner per enhet i to omganger de neste to månedene.

Med disse innbetalingene får vi på plass en buffer som er helt nødvending for å kunne ligge forut for slike regninger i fremtiden.

Vi håper på forståelse og at samtlige ønsker en god likviditet i Sandakerveien 10 B- E.

 

Med vennlig hilsen styret.

 

 

 

15 kommentarer om “VIKTIG INFORMASJON

  1. Hei, dette stiller jeg meg svært kritisk til.
    Hvorfor har vi ikke sett dette komme tidligere? Helt plutselig skal alle enheter betale så mye, det virker som en skikkelig skivebom på budsjettering?
    Jeg skal selvfølgelig betale dette da mine interesser med et sunt sameiet er viktigst, men det er provoserende lesning.

    1. Hei Marius.

      Ved større utlegg for reparasjon av rør på kjøkkensiden i gården var det brukt av egne midler for å klare oss best mulig uten å ta opp for mye lån i Sameiet. Uansett så førte dette til at likviditeten sank til et minimum. Etter større regninger de siste månedene, så hadde ikke regnskapsføreren vår tatt høyde for honorarer som også tilkom ved det tidligere styrets avgang.
      Av denne grunn har det ikke blitt informert om likviditetens tilstand før nå for et par uker siden.

      Det er på ingen måte meningen å opptre provoserende, men informerer om tilstanden slik at eiere vil være forut og forberedt.

      Med denne innbetaling ser vi til at vi ligger forut, slik at vi forebygger en tilstand Sameiet ikke ønsker å havne i.

      PS: Engasjement verdsettes i styret, så kom gjerne med innspill.
      Sameiet har flere store og dyre prosjekter som burde tas i nærmere fremtid.

      Med vennlig hilsen ny styreleder Leif Pettersen

        1. Hei

          De ekstraordinære innbetalingene er ikke rettet mot noe prosjekter, men er til for å ruste opp den økonomiske situasjonen.

          Med innbetalingene vil Sameiet være godt rustet og ligge forut for regninger som påløper for fremtiden.

          Med vennlig hilsen Leif Pettersen

          1. Det informeres at sameiet har flere store og dyre prosjekter som burde taes i nærmeste fremtid. Kan du kort nevne hvilke prosjekter man her da har i tankene..?

          2. Bytte av rør på baderomssiden og avvikling av oljefyring er et par prosjekter som hver vil lande på et ukjent millionbeløp.
            De ekstraordinære innbetalingene hadde som formål å styrke vår nåværende betalingsevne, så dette vil i så fall havne utenfor disse prosjektene.

            Leif

  2. Boligsameier som bruker Obos som forretningsfører kan søke om tilskudd som kan dekke opptil 50% av kostnadene ved å bytte ut olje- og parafinfyring. Kan vi bli holdt underrettet fremover på denne siden om hva som skjer ang. dette? Oslo kommune jobber nå faktisk med et forslag om forbud mot oppvarming med olje og parafin fra 2020…

    1. Som kjent vil Obos sitt tilskudd komme til å bli søkt om i denne sammenheng.
      Slik jeg har forstått, er det allerede vedtatt at oljefyring skal forbys innen 2020. Det er derfor helt nødvendig å se på potensielle tiltak og ulike tilbud. Sameierne vil naturligvis bli holdt underrettet dersom vi mottar et aktuelt tilbud.

      Leif

  3. Ang. økonomien i sameiet: Jeg lurer på hvilken rente styret har forhandlet seg frem til på gjeldende lån i sameiet? Iflg. bladet Dine Penger nr.9/2017 bør borettslag ha en rente på fellesgjelden på under 2%. Er den over dette bør styret anmodes om å sjekke markedet…

    1. Våre lån er tatt igjennom Obos banken og her drives hele det forretningsmessige i sameiet. Her er det en flytende rente på 3,55%. Noe jeg selv har påpekt er noe høyt i dagens marked.
      Grunnen til denne rentesatsen er at vi som sameiet ikke stiller sikkerhet i fast eiendom slik f.eks. andre selskaper ofte kan.

      Se svar fra forvaltningsansvarlig i Obos etter forespørsel:

      »
      Det stemmer at dere har rente på 3,55%, et boligselskap kan ikke sammenlikne sine renter med privatmarkedet.
      Når banken låner penger til et sameie er det i utgangspunktet et blankolån der banken ikke har sikkerhet i fast eiendom og dermed er renten noe høyere.

      Lån til alle type selskaper er høyere enn et boliglån grunnet sikkheten banken har, og bankene prissetter renten iht sikkerhet i mange av tilfellene.
      «

  4. Sitat fra Dine penger nr. 9/2017:
    «Hvis man sjekker markedet på Finansportalen (Forbrukerrådets tjeneste) på hvor lav de laveste rentene er, samt kontakter konkurrerende banker (f.eks. Husbanken), vil man med stor sannsynlighet oppnå en lavere rente enn vårt sameie har. Denne kan brukes til å forhandle med Obos, ellers bør sameiets lån refinansieres. Rentebetingelsene i sameier bør sjekkes årlig. »

    Forventer at styret vil gjennomføre tiltak slik at vi får lavere rente og bedre økonomi i sameiet.

    1. Det er jo interessant å renteshoppe. Styret skal naturligvis gjøre sitt ytterste for å se til konkurrentene og forhandle ned renten.
      Med vilkårene slik de foreligger i dag «lån uten sikkerhet» tror jeg nok allikevel vi stiller dårlig for lavere rentesats. Har du kjennskap til denne typen lån, så del gjerne dette med oss.

      Det kan jo være interessant å fremme muligheten for å stille sikkerhet i eiendom. Da forhandler vi på et annet grunnlag. Men hvordan fordeles i så fall dette ansvaret. Er dette noe samtlige seksjonseiere vil være med på.

      1. Så fint at styret tar tak i dette. Jeg anbefaler å lese Dine Penger nr. 9/2017 som tar dette temaet meget grundig opp over flere sider med tips og råd om hvordan borettslag kan få renta helt ned på 1-tallet…. Man kan bl.a. forhandle om sikkerhet f.eks. i deler av bygningsmassen.
        Så over til noe annet: Jeg ser at vaskerommene flyter over av stappfulle søppelbøtter. Vaskerommene gir ikke inntrykk av et såkalt veldrevet sameie. I andre borettslag har jeg sett at de har fjernet alt av søppelbøtter og satt opp plakater hvor brukerne henstilles om å ta med egen søppel da dette er forbudt å sette igjen i vaskeriet. De som ikke flgr. reglene risikerer utestengelse fra vaskeriet. Dette må vel være en bedre løsning en den nåværende….? 🤔
        Mvh
        Berit

        1. Takk for tipset.

          Vedrørende vaskerommene så har vi brukt å ha en liste hvor man fører opp navn og dato ved utført vask, kasting av søppel, rydding og lignende.
          Dette har ikke fungert slik det var ønsket.
          Jeg kan henge opp informasjonsskriv om viktigheten av at alle bidrar med dette ved bruk av vaskeriet, og evt. konsekvenser dersom det ikke blir fulgt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *