2 kommentarer om “Vedteker

    1. Det meste er i ny form da vi valgte en standardisert vedtektsform, men med implementering av de gamle.
      De gamle vedtektene legges ved under:

      VEDTEKTER FOR SAMEIET SANDAKERVEIEN 10B-E
      Vedtatt i sameiermøte den 26. april 2001 i medhold av lov om eierseksjoner
      Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) (DATO: LOV-1997-05-23-31)
      Endret i sameiermøte av; 21.04.2004, 20.04.2005 og 27.05.2010.
      § 1
      Navn og formål
      Sameiet Sandakerveien 10B-E består av 48 boligseksjoner og 2
      næringsseksjoner i henhold til oppdelingsbegjæring tinglyst den 8. august
      1997.
      Sameiet har til formål å ivareta sameiernes fellesinteresser og administrasjon
      av eiendommen, gnr. 225 bnr. 226 i Oslo kommune, med fellesanlegg av
      enhver art.
      § 2
      Organisering av sameiet, råderett
      Seksjonen kan ikke skilles fra deltagerinteressen i sameiet. Hver sameier har
      hjemmel til sin seksjon, og eksklusiv bruksrett til den bruksenhet som utgjør
      seksjonen. Hver sameier plikter å overholde bestemmelsene som følger av
      oppdelingsbegjæringen, lov om eierseksjoner, disse vedtekter, samt
      husordensregler fastsatt av sameiermøte.
      Bruksenheten og fellesarealene kan bare nyttes i samsvar med formålet, og
      må ikke nyttes slik at det er til unødig urimelig ulempe for brukerne av de
      øvrige seksjoner.
      Fellesanleggene må ikke nyttes slik at andre brukere unødig eller urimelig
      hindres i den bruk av anleggene av anleggene som er avtalt eller forutsatt.
      Både utvendige og innvendige bygningsmessige forandringer eller
      installasjoner skal meldes til styret.
      Ledninger, rør og liknende nødvendige installasjoner kan føres gjennom
      bruksenheten hvis det ikke er til vesentlig ulempe for sameieren. Sameieren
      skal gi adgang til bruksenheten for nødvendig ettersyn og vedlikehold av
      installasjoner.
      § 3

      Fellesutgifter
      Fellesutgifter er utgifter ved eiendommen som ikke er knyttet til den enkelte
      bruksenhet. Fellesutgiftene skal fordeles mellom sameierne etter størrelsen på
      sameiebrøkene, med mindre annet gyldig vedtas med tilstrekkelig flertall. De
      andre sameierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot sameieren
      som følger av sameierforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som
      for hver bruksenhet svarer til folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt da
      tvangsdekning besluttes gjennomført.
      I tillegg er det tinglyst pant for kr 25.000 med prioritet etter 80 % av den
      enkelte seksjons lånetakst til enhver tid.

      § 4
      Vedlikehold
      Innvendig vedlikehold av egen seksjon samt andre rom som hører under
      seksjonen er i sin helhet seksjonseiers ansvar. Innvendige vann- og
      avløpsledninger omfattes av vedlikeholdsplikten til og med
      forgreningspunktet inn til seksjonen. Det presiseres at sluk med tilhørende
      grenrør (synlig fra etasje under) omfattes av vedlikeholdsplikten. Innkassing,
      egen innstøping av rør i vegger og/eller andre hindringer utført av nåværende
      eller tidligere seksjonseiere, fritar ikke for vedlikeholdsplikt.
      Seksjonseieren er ansvarlig for å holde seksjonen oppvarmet, slik at rør ikke
      fryser. Oppussing i vinterhalvåret som nødvendiggjør demontering
      midlertidig/permanent av radiatorer tillates ikke. Ved utbytting av radiatorer
      må det byttes til radiatorer med samme effekt som originalt. Seksjonseieren er
      ansvarlig for elektriske ledninger til og med seksjonens sikringsboks.
      Oppussing av bad/kjøkken skal godkjennes av styret, og utføres
      forskriftsmessig av kvalifiserte fagfolk. Unndragelse fra dette, vil medføre
      erstatningsansvar ved eventuell senere vannskade som påfører Sameiet
      kostnader.
      Vedlikeholdsplikten omfatter også sluk, gulvbelegg, utgangsdør til og
      innsiden av balkonger og terrasser og andre arealer seksjonseieren har enerett
      til å bruke.
      Seksjonseiere som har enerett til å benytte balkong har også plikt til å holde
      balkongene fri for snø og is, slik at det ikke er fare for ras fra balkongene.
      Sameieren er ansvarlig for at bruksenheten er utstyrt med påbudt
      brannvernutstyr, og at dette fungerer og er i forskriftsmessig stand.
      Ytre vedlikehold av eiendommen med bygninger, fellesrom, fellesarealer,
      anlegg og utstyr, herunder trappeoppganger og inngangsdører til
      oppgangene, er sameiets ansvar.
      vedlikeholdsplikten omfatter også gulv, utgangsdør til og innsiden av
      balkonger og terrasser, rekkverk, og andre arealer seksjonseieren har enerett
      til å bruke.
      Seksjonseiere som har enerett til å benytte balkong har også plikt til å holde
      balkongene fri for snø og is, slik at det ikke er fare for ras fra balkongene
      § 5
      Vedlikeholdsfond
      Sameiermøte kan avsette til fond til dekning av fremtidige
      vedlikeholdsutgifter, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen. De
      beløp seksjonseierne skal innbetale til fondet innkreves sammen med den
      månedlige betalingen til dekking av fellesutgiftene.
      §6
      Registrering av sameiere
      Kun fysiske personer kan erverve inntil to seksjoner i sameiet. Erverver og leier
      av seksjon må meldes til styret og forretningsfører for registrering innen 14
      dager etter overtakelse.
      § 7
      Styret
      Sameiet skal ha et styre som skal bestå av en leder, to andre medlemmer med
      varamedlemmer. Styret velges av sameiermøtet med alminnelig flertall, og for
      to år. Styrets leder velges særskilt. Kun fysiske personer kan være
      styremedlemmer.
      § 8
      Valgkomite
      Sameiermøtet velger hvert år en valgkomite. Denne består av to medlemmer,
      hvorav styret oppnevner ett medlem av og blant styremedlemmene eller
      varamedlemmer. Sameiermøtet velger en representant blant seksjonseierne.
      Valgkomiteen velger selv sin formann.
      § 9
      Styrets kompetanse
      Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen, og eller sørge for
      forvaltningen av sameiet anliggende i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i
      sameiermøtet. Styret har herunder i samsvar med lov om eierseksjoner å treffe
      alle bestemmelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til sameiermøtet.
      Avgjørelser som kan tas av et vanlig flertall i sameiermøte, kan også tas av
      styret om ikke annet følger av lov eller vedtekter eller sameiermøtets vedtak i
      det enkelte tilfelle.
      I felles anliggender og ved salg, pantsettelse eller bortfeste, representerer
      styret sameierne og forplikter dem ved sin underskrift. Lederen og ett
      styremedlem i fellesskap forplikter sameiet og tegner sameiets navn.
      § 10
      Om styremøtet
      Styreleder skal sørge for at det avholdes styremøter så ofte som det trengs. Et
      styremedlem eller forretningsfører kan kreve at styret sammenkalles.
      Styret kan treffe vedtak når mer enn halvparten av medlemmene er til stede.
      Vedtak treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjør lederens stemme
      utslaget.
      Styremøtene ledes av styrelederen. Er ikke styreleder til stede, og det ikke er
      valgt noen nestleder, skal styret velge en møteleder. Styret skal føre protokoll
      over sine forhandlinger. Protokollen underskrives ved godkjenning på
      påfølgende styremøte.
      § 11
      Om sameiermøtet
      Den øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Ordinært
      sameiermøte holdes hvert år innen utgangen av april. Ekstraordinært
      sameiermøte skal holdes når styret finner det nødvendig, eller når minst to

      sameiere som har minst en tiendedel av stemmene krever det, og samtidig
      oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
      På sameiermøtet har hver seksjon én stemme.
      Alle sameiere har rett til å delta i sameiermøte, med forslags-, tale-, og
      stemmerett. Styreleder og forretningsfører plikter å være tilstede på
      sameiermøtet, med mindre det er åpenbart unødvendig eller foreligger gyldig
      forfall. Revisor og et t ekstra hustandsmedlem fra hver boligseksjon,
      styremedlemmer og leiere av boligseksjon, har rett til å være tilstede på
      sameiermøtet og rett til å uttale seg.
      Sameiere har rett til å møte ved fullmektig. Fullmektigen skal legge frem
      skriftlig og datert fullmakt. Fullmakten ansees å gjelde førstkommende
      sameiermøte, med mindre annet fremgår. Fullmakten kan når som helst kalles
      tilbake.
      Sameiere har rett til å ta med rådgivere. Rådgiver har bare rett til å uttale seg
      dersom sameiermøtet gir tillatelse.
      Det skal under møteleders ansvar føres protokoll over de saker som behandles
      og alle vedtak som treffes av sameiermøtet. Protokollen leses opp før møtets
      avslutning og underskrives av møtelederen og minst en av de tilstedeværende
      sameierne valgt av sameiermøtet. Protokollen sendes sameierne senest en
      måned etter sameiermøtet.
      § 12
      Innkalling til sameiermøtet
      Innkalling til sameiermøtet skal skje skriftlig til sameierne med varsel på minst
      åtte dager, høyst tjue dager. Ekstraordinært sameiermøte kan, om det er
      nødvendig, innkalles med kortere frist, som likevel skal være minst tre dager.
      Styret kan på forhånd varsle sameierne om dato for sameiermøtet, og om
      siste frist for innlevering av saker som ønskes behandlet.
      Skal et forslag, som etter lov om eierseksjoner eller vedtektene og vedtas med
      minst to tredjedelers flertall, kunne behandles, må hovedinnholdet være angitt
      i innkallingen.
      Senest en uke før ordinært sameiermøte skal styrets årsberetning, regnskap
      og revisjonsberetning budsjett og andre saksdokumenter til saker på
      sameiermøtet, sendes til alle sameiere med kjent adresse. Dokumentene skal
      også være tilgjengelige på sameiermøtet.

      Blir sameiermøte som skal holdes etter loven, vedtekter eller vedtak i
      sameiermøte ikke innkalt, kan en sameier, et styremedlem eller
      forretningsfører kreve at skrifteretten snarest, og for sameiernes felles
      kostnad, innkaller til sameiermøte.
      § 13
      Saker som skal behandles på ordinært sameiermøte
      På det ordinære sameiermøtet skal disse saker behandles:
       Konstituering.
       Styrets årsberetning.
       Regnskap.
       Budsjettforslag.
       Leiepris parkeringsplasser.
       Valg av styre- og varamedlemmer, samt valgkomite.
       Andre saker som er nevnt i innkallingen.
      § 14
      Møteledelse og flertallskrav
      Sameiermøtet skal ledes av styrelederen med mindre sameiermøtet velger en
      annen møteleder, som ikke behøver være sameier.
      Med de unntak som følger av loven eller vedtektene avgjøres alle saker med
      alminnelig flertall av de avgitte stemmer. Ved stemmelikhet foretas
      loddtrekning.
      Det kreves minst to tredjedeler av de avgitte stemmene i sameiermøtet for
      vedtak om:
       ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten
      som etter forholdene i sameiet går utover vanlig forvaltning eller
      vedlikehold,
       omgjøring av fellesarealer til nye bruksenheter eller utvidelse av
      eksisterende bruksenheter,
       salg, kjøp, bortleie eller leie av fast eiendom, herunder seksjon i sameiet
      som tilhører eller skal tilhøre sameierne i fellesskap,
       andre rettslige disposisjoner over fast eiendom som går utover vanlig
      forvaltning,
       samtykke til endring av formål for bruksenheter, og til reseksjonering som
      medfører øking av det samlede stemmetall
       tiltak som har sammenheng med sameiernes bo- eller bruksinteresser og
      som går utover vanlig forvaltning og vedlikehold, når tiltaket fører med

      seg økonomisk ansvar eller utlegg for sameierne på mer enn 5 prosent av
      de årlige fellesutgiftene.
      Vedtak om salg eller bortfeste av hele eller vesentlige deler av eiendommen,
      samt vedtak som innebærer vesentlig endring av sameiets karakter, krever
      tilslutning fra samtlige sameiere.
      § 15
      Revisjon og regnskap
      Sameiets revisor velges av sameiermøtet og tjenestegjør inntil ny revisor
      velges.
      Styret skal sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel. I Sameiet
      Sandakerveien 10B må revisor være statsautorisert og regnskap og årsoppgjør
      utarbeidet etter reglene i lov om regnskapsplikt av 13. mai 1977 nr 35.
      Regnskap og revisjonsrapport fra foregående kalenderår skal legges frem på
      ordinært sameiermøte.
      § 16
      Forretningsfører
      Det hører inn under styret å ansette forretningsfører og andre funksjoner, gi
      instruks for dem, fastsette deres lønn, føre tilsyn med at de oppfyller sine
      plikter, samt si dem opp eller gi dem avskjed.
      Ansettelsen kan bare skje på oppsigelse med en oppsigelsesfrist som ikke må
      overstige seks måneder.
      § 17
      Mislighold
      Hvis en sameier til tross for advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan
      styret pålegge vedkommende å selge seksjonen, jfr eierseksjonsloven § 26.
      Advarsel skal gis skriftlig og opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett
      til å kreve seksjonen solgt. Pålegget om salg skal gis skriftlig og opplyse om at
      seksjonen kan kreves solgt bed tvangssalg hvis pålegget ikke er etterkommet
      innen en frist som ikke skal settes kortere enn seks måneder fra pålegget er
      mottatt.
      § 18
      Fravikelse

      Medfører sameierens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse
      av eiendommen eller er sameierens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse
      for eiendommens øvrige brukere, kan sameiets styre kreve fravikelse av
      seksjonen etter tvangsfullbyrdelslovens kapitel 13, jfr lov om eierseksjoner §
      27.
      § 19
      Bygningsmessige arbeider
      Utskifting av vinduer og ytterdører, oppsetting av markiser, endring av
      fasadekledning, endring av utvendige farger etc, skal skje etter en samlet plan
      for hele Sandakerveien 10B, og etter forutgående godkjenning av styret.
      Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal meldes bygningsmyndighetene,
      må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes. Hvis det søkes om
      endringer av ikke uvesentlig betydning for de øvrige sameiere, skal styret
      forelegge spørsmålet for sameiermøtet til avgjørelse.
      § 20
      Parkeringsplasser
      Sameiet disponerer 6 parkeringsplasser. Fordelingen av plassene gjøres av
      styret og skjer etter følgende regler:
      1. Forretningsdrivende i Sameiet Sandakerveien 10 B vil ha førsterett til å leie
      de tre parkeringsplassene utenfor forretningslokalene. Ønsker ikke
      forretningene å benytte disse vil øvrige seksjonseiere i sameiet å få
      tilbudet, før eventuelle eksterne søkere. De tre parkeringsplassene mot
      Sandakerveien leies ut til seksjonseiere, før eventuelle eksterne søkere.
      2. Parkeringsplassene blir fordelt etter ansiennitet dvs. egen eiertid.
      3. Leietiden kan avtales til inntil 2 år av gangen. Leier kan etter endt
      leieperiode søke om ny leieperiode, men stiller da bak eventuelle nye
      søkere.
      4. Leieprisen bestemmes på årsmøtet.
      5. Søknad om å få leie plass sendes styret fortløpende etter at ledige plasser
      er annonsert ved informasjonsoppslag.

      § 21
      Sykkelparkering
      Sykler skal plasseres i stativ på gårdsplass eller i sykkelbod i kjeller. Hver
      leilighet kan ha inntil to sykler på disse stedene. Dersom beboerne i en
      leilighet har flere sykler må disse oppbevares i bod tilhørende leilighet.
      Dispensasjon fra denne regelen gjelder for barnesykler og kan gis av styret.
      § 22
      Vaske og oppvaskmaskiner
      Alle vaske- og oppvaskemaskiner som benyttes i leilighetene må være
      tilknytet fast opplegg for både vanntilførsel og vannavløp. Der vannskader
      oppstår og så ikke er tilfelle tilfaller egenandelen på forsikringen eier av
      leiligheten der vannskaden oppsto.
      § 23
      Endringer i vedtektene
      Endringer i sameiets vedtekter kan besluttes av sameiermøtet med minst to
      tredjedeler av de avgitte stemmer.
      § 24
      Habilitetsregler for sameiermøte og styre
      Ingen kan som sameier eller fullmektig eller ved fullmektig delta i noen
      avstemming på sameiermøte om rettshandel ovenfor seg selv eller om eget
      ansvar, eller om pålegg om salg eller fravikelse av egen seksjon. Heller ikke
      kan noen delta i avstemming om slike saker ovenfor tredjemann dersom man
      har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken.
      Styremedlem eller forretningsfører må ikke delta i behandlingen eller
      avgjørelser av noe spørsmål som vedkommende har en fremtredene personlig
      eller økonomisk særinteresse i.
      § 25
      Husordensregler
      Beboerne plikter å følge de husordensregler som til enhver tid er fastsatt, og
      er innforstått med at brudd på disse anses som brudd på sameiernes
      forpliktelser ovenfor sameiet.

      § 26
      Forholdet til lov om eierseksjoner
      For så vidt ikke annet følger av disse vedtekter, gjelder reglene i Lov om
      eierseksjoner (eierseksjonsloven) (DATO: LOV-1997-05-23-31)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *